top of page
  • Writer's pictureJēkabpils 2. vidusskola

6.d klases ekskursija uz “Brakiem,” Madonas Novadpētniecības un mākslas muzeju un Cesvaines pili

Šī gada 8. maijā 6.d klases skolēni devās ekskursijā uz rakstnieka Rūdolfa Blaumaņa muzeju “Braki,” Madonas Novadpētniecības un mākslas muzeju un Cesvaines pili. Ceļš vijās pāri pakalniem uz Vidzemes augstieni. Garām slīdēja zaļas, zeltainām pienenēm piebārstītas pļavas. Braucot gar Odzienas pili, centāmies saskaitīt stārķu ligzdas pils tornīšos.

    Pirmā pietura – R. Blaumaņa muzejs “Braki.” Te redzējām, kāda izskatījās 19. un 20. gs. mijas zemnieku sēta, gide pastāstīja par katru ēku. Tad devāmies uz dzīvojamo māju, kur saimes istabā mūs sasildīja iekurinātā krāsns un, protams, “Velniņu” nedarbi. Vispirms, klausoties gides stāstījumā, iztēlojāmies, kā “Brakos” dzīvojis un strādājis rakstnieks. Paši kļuvām par aktieriem un skatītājiem, iejutāmies velniņu, saimnieka, zagļu, zāļu sievas lomās. Pēc tam devāmies uz riju, kur pustumsā izložņājām visus kaktus un viens otru pabiedējām. Tad skrējiens līdz Zibensšķeltajam akmenim un klases foto. Sakām paldies gidei un dodamies tālāk.

    Otrā pietura – Madonas novadpētniecības un mākslas muzejs. Te iejutāmies arheologu lomā. Mums parādīja un pastāstīja, kā strādā arheologs. Apskatījām dažādu laikmetu priekšmetus, paši kļuvām par arheologiem, uzvilkām cimdus, mērījām, raksturojām iedotos senos priekšmetus - akmens cirvi, bronzas kakla rotu, aproci – un tad par savu veikumu stāstījām pārējiem. Pēc čaklas darbošanās arheoloģijas laukā devāmies uz izstāžu zāli. Te mūs apbūra krāsas, mākslas tēli un simboli Laines Kainaizes gleznās. Mūsu klases skolniece Adelīna spēlēja klavieres, telpu piepildīja mūzikas akordi,  un mēs pārtapām par mākslas detektīviem, gājām no vienas izstāžu telpas uz otru, skatījāmies gleznas un meklējām nosaukumos pazudušos vārdus. Pēc labi padarīta darba devāmies uz telpu, kur auga un zaļoja dažādi augi, noskaidrojām to nosaukumus, klusu domās teicām vēlējumus un meditējām. Tad teicām labus vārdus un paldies abām gidēm un devāmies tālāk.

    Trešā pietura – Cesvaines pils. Tā mūs pārsteidza ar savu pasakaino skaistumu un majestātiskumu. Te mūs gaidīja bagātīgs stāstījums par to, ko pils piedzīvojusi savā garajā mūžā. Staigājām pa pils istabām, skatījāmies augu un dzīvnieku zīmējumus  istabu griestos, iedomājāmies, kā kuras uguns pils kamīnos. Katrā no mums jau tāds mazs velniņš, ātri pamanījām, ka te maz mēbeļu, tāpēc izdomājām tādu kā spēli - kuriem pirmajiem izdosies apsēsties uz krēsliem katrā no pils istabām. Centāmies būt pieklājīgi un klusi, lai skolotāja nepamana. Protams,  uzkāpām pils tornī un sajūsminājāmies par Vidzemes augstienes skaistumu.  Tad teicām paldies gidei, vērām lielās pils durvis un devāmies ārā. Mums bija brīvs laiciņš, un mēs varējām nerātni skraidīt apkārt pilij. Un tad klases foto pils priekšā un Rimanta sauciens: “Uh, cik skaista pils!”

    Visu dienu mūs mīļi pavadīja saule un priecīgs noskaņojums par to kultūrvēsturisko bagātību, ko katrs pats sev atklāja, un kopā būšana ar saviem klases biedriem. Paldies programmai “Latvijas skolas soma” un arī jaukajiem R. Blaumaņa “Velniņiem.”

 

 

 

Nodarbība “Veiksme vai prasme? Kā uzņemt labu attēlu?”

 

    Šī gada 28. maijā klases stundā 6.d klasei bija programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros organizēta nodarbība “Veiksme vai prasme? Kā uzņemt labu attēlu?” Skolēni klausījās stāstījumu un skatījās prezentāciju par kompozīcijas tehnikām, kas tiek izmantotas attēlu veidošanā. Nodarbības laikā tika aplūkoti tādi jēdzieni kā gaisma, laiks, ekspozīcija, asums, asuma dziļums, zelta griezums u.c. Kopā ar lektori skolēni analizēja un vērtēja dažādus foto attēlus. Pēc tam skolēni, izmantojot mobilos telefonus, paši uzņēma fotogrāfijas – ainava aiz skolas loga, priekšmets klases telpā vai klases biedra portrets. Fotogrāfijas tika iesūtītas lektorei, tad skolēni skatījās un novērtēja savu veikumu, kas izdevies, nav izdevies, vai ievēroti nosacījumi, kurus nodarbības sākumā akcentēja lektore. Bija interesanti pavērot, kādus mirkļus savās fotogrāfijās katrs notvēris, kā uz vienu un to pašu ainavu vai priekšmetu skolēni paraudzījušies. Un te nu katram bija iespēja rast atbildi uz jautājumu “’Veiksme vai prasme?”

 

Sandra Ozola

Comments


bottom of page