top of page
  • Writer's pictureJēkabpils 2. vidusskola

Raiņa un Aspazijas pilsētā Jūrmalā

Man patīk šis klusums,

tīrais, svaigais gaiss.

Nekur nejūtos tik labi, kā še...

                                  Rainis

Brauciens uz Jūrmalu mūsu divām vienpadsmitajām klasēm paliks atmiņā kā romantisks, saules, dzejas, mākslas un jūras piepildīts piedzīvojums. 2. maijā mēs viesojāmies Aspazijas un Raiņa pilsētā Jūrmalā, kur ir daudzas ar abiem dzejniekiem saistītas vietas un objekti – Aspazijas  māja, Raiņa un Aspazijas vasarnīca, dzejniekiem veltītās piemiņas vietas.

Priežu ieskautajā Raiņa un Aspazijas vasarnīcā valda miers un klusums. Muzejā aplūkojamas abu dzejnieku dzīves telpas vasarnīcas un dārza mājiņas augšstāvā. Ekspozīcija veltīta Raiņa un Aspazijas mīlestībai un daiļrades virsotnēm. Viss aizsākas ar dzejnieku iepazīšanu, noslēdzas – ar Raiņa nāvi. Iezīmējas divas līnijas – dzīves horizontāle un daiļrades vertikāle.

Kādā no šo līniju krustojumā 1927. gadā tika radīta Aspazijas luga “Zalša līgava”. Par cilvēka un Visuma saskaņu, Zemes, Zemzemes un Zemūdens vienotību un cilvēka nesagatavotību pasaules daudzveidības izpratnei. Par visu to mēs runājām   muzeja izglītojošā programmā „Mēs, Aspazija un Zaltis”. Izmantojot radošo un interaktīvo pieeju, nodarbībā mēs iepazinām Aspazijas lugu “Zalša līgava”.

Nodarbības mērķis bija iekļaut neformālo izglītību literatūras apguvē, izceļot muzeju kā radošu mācīšanās vidi un palīdzēt mums  veidot analīzē balstītu viedokli par Aspazijas daiļradi. Sākumā  izspēlējām “stāstu kārtis”, kas ļāva iepazīt Aspazijas personību, tādējādi veidojot brīvu un sarunām piemērotu gaisotni. Tad sadalījāmies grupās, lai iegūtu lielāku izpratni par stundās nelasīto lugu.  Katra grupa veica savu radošo uzdevumu. Otrajā daļā grupas prezentēja paveikto, analizēja lugas sižetu un tēlus, skatījāmies pašu veidoto ziņu video, atbildējām uz  vienas grupas izveidoto Quiz testu, izspēlējām  literāro tiesu par lugas galvenajiem varoņiem. Noslēgumā devāmies pagalmā, kur, sēžot uz paklājiņiem zālē zem priedēm, kuras, iespējams, redzēja Raini un Aspaziju, izrunājām kopā ar gidi, kas mums palika atmiņā, kas patika, kas neizdevās vai nepatika. Pēc skolēnu atsauksmēm nepatika viens: ka mēs nevaram padzīvoties šajā skaistajā un romantiskajā vietā.

Nākamais mūsu interešu objekts bija Jūrmalas pilsētas muzejs. Ceļā uz to izgājām Jūrmalas centrālo gājēju ielu- Jomas ielu.  Jūrmalas pilsētas muzejā gids iepazīstināja mūs ar Jūrmalas kūrorta pirmsākumiem un attīstību no 19. gadsimta beigām līdz pat mūsdienām. Muzejpedagoģiskā programmā “Mākslas darba analīze” papildinājām zināšanas par vairākiem mākslas darba komponentiem - jomu, žanru, kompozīciju, materiālajiem izteiksmes līdzekļiem, krāsu pielietojumu, darba emocionālo noskaņojumu, mākslas darba idejisko vēstījumu. Vēl mēs apskatījām trīs izstādes: Līvijas Brigitas Pavlovskas jubilejas izstādi “Vēlreiz”, kur aplūkojām ziedu klusās dabas un ainavas, viņa pārsvarā strādā akvareļa tehnikā; Pētera Jansena izstādi “Gaismas klusumā”, kura  atklāj mākslinieka radošā rokraksta un tehniku daudzveidību, aplūkojām Nīderlandē un Latvijā tapušos darbus, izstādes vadmotīvi- gaisma, klusums un daba.   Lija Rage par izstādi “Grafiti” stāsta: “Braucot ar vilcienu ceļā no Jūrmalas uz Rīgu var vērot apzīmētas garas sienas, kur laika gaitā zīmējumi mainās, tiek pārkrāsoti, papildināti. Uz sienas var lasīt laikam atbilstošu dzeju, izsaukumus. Šīs sienas ir kā savdabīgs atvērts žurnāls vai galerija, kurā mainīgās zīmējumu un tekstuālās izpausmes atspoguļo laika ritumu, kā arī sabiedrības domas un izjūtas. Apvienoju šo ielu mākslu ar saviem zīmējumiem, pārveidoju digitāli, pievienoju savu vēstījumu...”

Šī jaukā diena noslēdzās ar pastaigu pa Jūrmalu, gar jūru un ceļu uz mājām, kura laikā dalījāmies ar savām pārdomām un emocijām:

§  Man ļoti patika ekskursija. Manuprāt, spēle par rakstniekiem bija ļoti interesanta, arī ēkas bija ļoti skaistas.

§  Ekskursija man patika, bet gaidīju ko vairāk: Raiņa un Aspazijas vasarnīcā vēlējos apskatīt visu, kas saglabājās no tiem laikiem, bet redzēju tikai viņu istabas 2. stāvā.

§  Raiņa un Aspazijas vasarnīcā bija interesanti un aizraujoši uzdevumi, arī Jūrmalas pilsētas muzejā patika izstādes un vēstures zāle.

§  Ekskursija uz Raiņa un Aspazijas vasarnīcu bija iespaidīga! Vēlos, kaut mums būtu pastāstīts vairāk  par Raini, jo vairāk spriedām par Aspaziju un viņas lugu “Zalša līgava”.

§  Ļoti iepatikās Raiņa un Aspazijas vasarnīcas radošā atmosfēra, visvairāk palika atmiņā, kā mēs sadarbojāmies grupās un filmējām video. Gribētos atgriezties Jūrmalā kopā ar klasi un jautri pavadīt laiku pie jūras.

§  Man ļoti patika brauciens, es uzzināju daudz jaunu faktu par Raini, Aspaziju, Jūrmalu, abas nodarbības bija gan interesantas, gan izzinošas.

 

Skolotāja vārds, uzvārds, kontakttālrunis.

Ludmila Movčаne, t.25967444

Aivita Ķiploka, t.26331965



Comments


bottom of page