top of page
  • Writer's pictureJēkabpils 2. vidusskola

Gūtās atziņas starptautiskajā konferencē

“Lasītprasme un lasīšanas veicināšana: izglītotas un demokrātiskas sabiedrības stūrakmeņi”

2023.gada 3.novembrī LNB notika starptautiska konference “Lasītprasme un lasīšanas veicināšana: izglītotas un demokrātiskas sabiedrības stūrakmeņi, “ ko organizēja Latvijas Grāmatizdevēju asociācija un Latvijas Nacionālās bibliotēka.

Konferences programma bija ļoti saturīga un piesātināta. Savā pieredzē dalījās uzaicinātie viesi no vairākām Eiropas valstīm.

Kristens Einarsons no Norvēģijas ir Lillehammeres Vārda brīvības foruma rīkotājs un

Dāns Bēke no Nīderlandes, kas pārstāvēja organizāciju EU-READ runāja par tēmu,

Grāmatas un lasīšana kā svarīgs vārda brīvības instruments un ierocis pret viltus ziņām.

Marija Deskura ir Polijas Universālā lasīšanas fonda prezidente. Desislava Aleksijeva ir Bulgārijas Grāmatizdevēju asociācijas vadītāja. Viņu uzstāšanās temats bija: Grāmatas un lasīšana kā demokrātiskas un izglītotas sabiedrības pamatvērtība

Praktiskajā lasīšanas veicināšanas pieredzē dalījās Ulrike Šmīgela-Homane un Sandra Heuchel no Vācijas un stāstīja par programmu “Grāmatu bērnudārzs (Bücherkindergarten) un starptautisko lasīšanas festivālu InterLese. Mēli Pandisa no Igaunijas pārstāvēja Igaunijas Lasīšanas asociāciju.

Savukārt par mūsu valsts pieredzi lasīšanas veicināšanā runāja Silvija Tretjakova no LNB Bērnu literatūras centra.


Dažas no konferencē gūtajām atziņām:


1. Bērni jāiepazīstina ar grāmatām jau no dzimšanas. Pavisam maziņiem vienkārši jālasa priekšā, tad jāļauj šķirstīt grāmatiņas. 0-3 ir labākais vecums, lai bērni sāktu iepazīt grāmatu pasauli un reizē arī kontaktētos ar vecākiem.

2. Visā Eiropā lasītprasme pazeminās. Tādēļ ir nepieciešamas nacionālās lasīšanas veicināšanas programmas.

3. Lasīšana veicina smadzeņu attīstību. “Mācīties lasīt, lai varētu mācīties!”

4. Lasīšanas “muskuļi” ir jātrenē visu dzīvi.

5. Vecāki ir vislabākais paraugs svarīgajai nodarbei- grāmatu lasīšanai.

6. Ko veicina lasīšana? Tā uzlabo veselību, māca kritisko domāšanu, izpratni par lietām, jo trenē teksta izpratni.

7. Bērniem, kuri lasa regulāri, ir labākas sekmes mācībās.

8. Bez labām lasīšanas prasmēm grūti iesaistīties sabiedriskajā dzīvē. Mūsdienu sabiedrībai vajadzīgi gudri cilvēki, kuri spēj atšķirt patiesas ziņas no viltus ziņām.

9. Mūsdienu sabiedrībai ir nepieciešami augsta līmeņa lasītāji un augsta līmeņa grāmatas.

10. Lasīšana veicina iztēli. Ja cilvēkam nav iztēles, viņš ir darba veicējs. Ja cilvēkam ir iztēle, viņš ir radītājs.

11. Labi skolotāji liek lasīt!!!


Praktiskajā lasīšanas veicināšanas pieredzē dalījās pārstāves no Vācijas, Igaunijas un Polijas. Vācijā darbojas programma pirmskolas vecuma bērniem, kurā bērni savu skolotāju vadībā iepazīstas ar grāmatām, sarunājas par ilustrācijām un tēmām, kas ir aplūkotas grāmatās, paši zīmē, piedalās ilustrāciju izstādēs, tiekas ar grāmatu autoriem, apmeklē vietējās bibliotēkas, iestudē izrādes. Šajā brīnumu pilnajā ceļojumā viņus pavada programmas logo-pingvīniņš. Savukārt skolotājiem un vecākiem brīvdienās ir iespēja apmeklēt šādu nodarbību vadīšanas sagatavošanas kursus.

Šī gada tēma ir “ Mēs aizsargājam savu planētu”.


Silvija Tretjakova no LNB stāstīja par lasītveicināšanas programmām Latvijā: BJVŽ (bērnu, jauniešu un vecāku žūriju), Skaļās lasīšanas sacensībām un reģionālajām lasīšanas veicināšanas programmām.


Konferences noslēgumā klausītājiem bija iespēja uzdot jautājumus lektoriem. Piemēram, cik ilgi viņi lasa dienā, kura ir viņu mīļākā grāmata.


Esmu ļoti priecīga, ka varēju piedalīties šajā konferencē.

Mūsu skolas skolēni, īpaši jaunāko klašu audzēkņi, ļoti aktīvi piedalās BJVŽ, ir čakli bibliotēku apmeklētāji un lasītāji.


Prieks, ka katru gadu varam papildināt mūsu skolas bibliotēku daiļliteratūras fondus. Arī pašreiz esam saņēmuši jaunas, interesantas grāmatas.

Vienmēr laipni gaidīti mūsu skolas bibliotēkās, jaukie lasītāji!


Jēkabpils 2.vidusskolas bibliotekāre, Antra Laitāne




bottom of page