top of page
  • Writer's pictureJēkabpils 2. vidusskola

Rudens ekskursijā uz Preiļiem

Š.g.11.oktobrī programmas „Latvijas skolas soma” ietvaros 7.a un 7.b klases skolēni devās uz Preiļiem. Sākumā skolēnus patīkami pārsteidza izkoptais pils parks, bērnu atpūtas laukumi, tiltiņi un Ādama un Ievas salas estrāde. Tālāk mūsu ceļš veda uz Preiļu Vēstures un lietišķās mākslas muzeju, lai iepazītu izglītojošas programmas "Senatnei pa pēdām. Arheoloģija", kas veltīta arheoloģijai un stāsta par diviem Preiļiem tuvākās apkaimes nozīmīgākajiem arheoloģijas pieminekļiem – Jersikas pilskalnu un Kristapiņu kapulauku, un programmu “Ainava platleņķī”, lai iepazītos ar ainavu glezniecību. Saturiski dizains un māksla ir viena no jomām, kurā skolēni vēl nebija izglītoti programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros. Izvēlējāmies šo muzeju, jo neviens no skolēniem to nebija apmeklējis. Pirms pasākuma klases stundā izzinājām muzeja piedāvājumu un iespējas.

Izglītojošā programma" Senatnei pa pēdām. Arheoloģija" norisinājās Dzīvās vēstures klasē Preiļu 1. pamatskolas telpās, kas ir daļa no Preiļu Vēstures un lietišķās mākslas muzeja un veidota ar mērķi interesantā un saistošā veidā veicināt skolēnu interesi par vietējo kultūras un vēstures mantojumu un Preiļu Vēstures un lietišķās mākslas muzeja piedāvājumu. Caur iesaistošām aktivitātēm mūs iepazīstināja ar arheoloģijas disciplīnu un Latvijas aizvēsturi un sniedza jaunas un padziļinātas zināšanas par Preiļu apkaimes valsts un vietējas nozīmes arheoloģijas pieminekļiem – Jersikas pilskalnu un Kristapiņu kapulauku. Nodarbība sākās ar ievadprezentāciju par arheoloģijas disciplīnu un kultūras mantojuma nozīmīgumu un tā saglabāšanas nepieciešamību.

Turpinājumā skolēni, izmantojot magnētiskos stendus un magnētiņus ar arheoloģisko izrakumu laikā iegūtu priekšmetu attēliem, mācījās atpazīt latgaļu vīriešu un sieviešu rotas, iepazina latgaļu apbedīšanas tradīcijas, kā arī izzināja Jersikas pilskalna kultūrslāni.

Nodarbības otrā daļa bija veltīta arheologa profesijai – skolēni, iejūtoties arheologa lomā, mēģināja atrast, aprakstīja un izanalizēja dažādus artefaktus, kā arī aplūkoja arheoloģisko izrakumu laikā iegūtus priekšmetus no Preiļu muzeja krājuma. Skolēniem patika rakņāties pa smiltīm, meklēt priekšmetus. Darbošanos sekmēja ļoti saprotams gides skaidrojums. Mēs guvām priekšstatu par smalko un darbietilpīgo arheologa profesiju. Izglītojošā programma saistīta ar mācību priekšmetu "Latvijas vēsture" un "Sociālās zinības" saturu. Tāpēc tas bija vēl jo interesantāk!

Otrā ekskursijas daļa bija veltīta nodarbībai” Ainava platleņķī”. Vispirms mēs Izglītojošā darba un darba ar apmeklētājiem speciālistes Silvijas Ivanovskas vadībā apskatījām Jāzepa Pīgožņa balvas “Par labāko Latvijas ainavu glezniecībā” konkursa darbu izstādi, minējām, kura glezna uzvarēja. Domas dalījās par to, kura glezna ir skaistākā un interesantākā. Programmas ietvaros pēc gleznas fragmenta bija jāsameklē glezna un jānoskaidro tās autors. Ar izglītojošās programmas palīdzību bija iespējams vairāk pētīt gleznas, izmantojot planšetē ievietotos gleznu fragmentus, sameklēt pašu gleznu, kā arī veidot asociācijas par gadalaikiem, noskaidrot mākslinieku darbos redzamās tēmas, izpētīt krāsu toņus un atrast gleznu, kurai “piestāvētu” kādas izvēlētas tautasdziesmas rindas. Darbošanās planšetēs radīja interesi un aktivitāti. Ja rokās ir modernās tehnoloģijas, māksla iepatikās arī zēniem, tāpēc visi aktīvi iesaistījās nodarbībā. Telpas mājīgums, plašums, gleznu daudzveidība un krāsu bagātība sekmēja darbu. Muzeja apmeklējuma atgriezeniskajai saitei bija sagatavots tests par izstādi. Nodarbība lieliski papildinās vizuālās mākslas, mūzikas un literatūras mācību priekšmetu tēmas. Programmas mērķis vairot skolēnu zināšanas un izpratni par cilvēka un dabas mijiedarbību vēstures griezumā tika sasniegts.

Pēc muzeja apmeklējuma ar skolēniem klases stundā pārrunājām, kas palicis atmiņā, kādi ir spilgtākie iespaidi, kas izbrīnīja vai iepriecināja.


Skolēnu atsauksmes:

Artjoms Demidovs(7.a): “Sākumā likās, ka ekskursija nebūs interesanta, jo māksla mani neinteresē, bet darbošanās ar planšetēm, meklējot mākslas darbus, manas domas mainīja.”

Maksims Mihailovs(7.a): “Labs laiks, sarunas ar klasesbiedriem, vēstures stunda neparastā veidā, krāsu gamma gleznās- ko vairāk var vēlēties mācību stundās ārpus skolas? Man patika!”

Aleksandrs Zabello(7.b): “Mūsu ekskursija bija uz Preiļiem. Sākumā mēs staigājām pa skaisto Preiļu muižas parku, pēc tam mēs bijām mākslas muzejā un arheoloģijas stundā. Viss bija aizraujoši!”

Iļja Skopenko(7.b): “Ekskursijā man visvairāk patika arheoloģijas stunda. Preiļu Vēstures un lietišķās mākslas muzejā bija skaistas gleznas. Preiļos ir skaists un interesants parks.”

Vladlena Korpačova(7.b): “Man patika mākslas muzejā meklēt mākslas darbu, mums iedeva nelielus gabaliņus no mākslas darbiem un mums bija jāmeklē tos gleznās. Man patika likt gleznu puzles planšetdatorā. Es labāk iepazinu savus klases biedrus un skolotāju.”

Arina Solovjova(7.b): “Man patika arheoloģijas stunda. Tur es uzzināju, kas ir “melnais arheologs”. Es uzzināju, kurš darbs – ainava - šogad tika apbalvots. ”

Paldies Preiļu Vēstures un lietišķās mākslas muzeja kolektīvam par jauko izstādi un izglītojošo programmu!

Paldies programmai “Latvijas skolas soma” par šo jauko iespēju iegrimt vēsturē un mākslas pasaulē.! Varējām doties mācību ekskursijā un jauki pavadīt laiku ar klases biedriem un skolotājām. Iniciatīva „Latvijas skolas soma” ir lieliska dāvana Latvijas skolēniem!


Rakstu sagatavoja Vineta Mežaraupe



bottom of page